Radar Obserwacji Powierzchni Lotniska (ASDE)
Radar obserwacji powierzchni lotniska (ASDE – Airport Surface Detection Equipment), oznaczony symbolem ASC-10, opracowany w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji (Oddział w Gdańsku), pozwala uniknąć kolizji w relacji samolot – samolot, samolot – pojazd kołowy, samolot – człowiek (np. wracający na skróty po upojnej nocy… taki żart) na płytach lotniskowych, tzn. drogach startowych, drogach kołowania, płytach postojowych. Radar dostarcza informacji o statkach powietrznych, pojazdach kołowych i osobach znajdujących się na pasach startowych i kołowania. Dzięki bardzo małej mocy szczytowej nadajnika o fali ciągłej modulowanej częstotliwościowo, możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa w/w w warunkach ograniczonej widoczności (mgła, opady atmosferyczne), kiedy kontrolerzy pracujący na wieży kontroli lotniska, nie ogarniają wzrokiem przestrzeni, za którą są odpowiedzialni.
Radar dostarcza informacji o stojących i kołujących samolotach, pojazdach i ludziach znajdujących się w strefie nadzoru. Dzięki nowoczesnym i zaawansowanym rozwiązaniom technicznym radar cechuje wysoka rozróżnialność odległościowa, a także dzięki zastosowanym antenom o dużej aperturze - wysoka rozróżnialność kątowa. Nowoczesne rozwiązania to przede wszystkim: cyfrowa synteza częstotliwości DDS zapewniająca dużą liniowość modulacji oraz przetwarzanie sygnałowe FFT 4096 punktów.
Podstawowe parametry
Zasięg |
1,5 km, 3 km |
Przetwarzanie sygnału |
FFT 4096 punktów |
Rozróżnialność kątowa |
0,7° |
Rozróżnialność w odległości |
6 m dla 3 km |
Anteny
Szerokość wiązki (-3dB) |
0,7° (Az) x 22° (El) |
Zysk anteny |
≥ 31 dB |
Prędkość obrotowa anteny |
24 obr/min |
Rozpiętość anteny |
3,6 m |
Nadajnik
Częstotliwość |
pasmo X |
Moc |
1 mW, 10 mW, 100 mW, 1 W |
Modulacja |
FMCW, DDS |
Okres modulacji |
1 ms |
Dewiacja |
108 MHz |
Odbiornik
Wzmocnienie |
100 dB |
Pasmo p.cz. |
2 MHz |
Współczynnik szumów |
2 dB |
Funkcje zobrazowania
ZOOM |
PAN |
generowanie i edycja map |
wygaszanie |
historia ruchu obiektu |