Radar Obserwacji Powierzchni Lotniska (ASDE)

antena asc-10

Radar obserwacji powierzchni lotniska (ASDE – Airport Surface Detection Equipment), oznaczony symbolem ASC-10, opracowany w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji (Oddział w Gdańsku), pozwala uniknąć kolizji w relacji samolot – samolot, samolot – pojazd kołowy, samolot – człowiek (np. wracający na skróty po upojnej nocy… taki żart) na płytach lotniskowych, tzn. drogach startowych, drogach kołowania, płytach postojowych. Radar dostarcza informacji o statkach powietrznych, pojazdach kołowych i osobach znajdujących się na pasach startowych i kołowania. Dzięki bardzo małej mocy szczytowej nadajnika o fali ciągłej modulowanej częstotliwościowo, możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa w/w w warunkach ograniczonej widoczności (mgła, opady atmosferyczne), kiedy kontrolerzy pracujący na wieży kontroli lotniska, nie ogarniają wzrokiem przestrzeni, za którą są odpowiedzialni.

Radar dostarcza informacji o stojących i kołujących samolotach, pojazdach i ludziach znajdujących się w strefie nadzoru. Dzięki nowoczesnym i zaawansowanym rozwiązaniom technicznym radar cechuje wysoka rozróżnialność odległościowa, a także dzięki zastosowanym antenom o dużej aperturze - wysoka rozróżnialność kątowa. Nowoczesne rozwiązania to przede wszystkim: cyfrowa synteza częstotliwości DDS zapewniająca dużą liniowość modulacji oraz przetwarzanie sygnałowe FFT 4096 punktów.

Podstawowe parametry
Zasięg 1,5 km, 3 km
Przetwarzanie sygnału FFT 4096 punktów
Rozróżnialność kątowa 0,7°
Rozróżnialność w odległości 6 m dla 3 km
Anteny
Szerokość wiązki (-3dB) 0,7° (Az) x 22° (El)
Zysk anteny ≥ 31 dB
Prędkość obrotowa anteny 24 obr/min
Rozpiętość anteny 3,6 m
Nadajnik
Częstotliwość pasmo X
Moc 1 mW, 10 mW, 100 mW, 1 W
Modulacja FMCW, DDS
Okres modulacji 1 ms
Dewiacja 108 MHz
Odbiornik
Wzmocnienie 100 dB
Pasmo p.cz. 2 MHz
Współczynnik szumów 2 dB
Funkcje zobrazowania
ZOOM
PAN
generowanie i edycja map
wygaszanie
historia ruchu obiektu