Samolotowe Systemy Rozpoznania Morskiego ARS-100/400/800/880
Seria samolotowych systemów radiolokacyjnych pasma X polskiej produkcji!
Radar obserwacji dookrężnej typu ARS-100

W latach 90-tych opracowano w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji (PIT) pierwszy samolotowy radar obserwacji dookrężnej typu ARS-100 przeznaczony do wykrywania obiektów nawodnych, przeszukiwania powierzchni morza w akcjach ratowniczych, zabezpieczania działań rybołówstwa i ochrony strefy ekonomicznej, wykrywania zanieczyszczeń środowiska morskiego, wykrywania i ostrzegania przed zjawiskami meteorologicznymi, a także do kontroli pokrywy lodowej morza i zatok. Radar współpracował z systemowymi obiektami brzegowymi oraz umożliwiał dokumentowanie i archiwizowanie danych o prowadzonej obserwacji. Umieszczony na pokładzie samolotu Bryza, zapoczątkował serię radarów ARS.
Podstawowe parametry- szerokość wiązki w azymucie - 2°
- szerokość wiązki w elewacji - 9°
- zysk energetyczny anteny - 32 dB
- prędkość obrotowa - 7,5 lub 15 obr/min
- współczynnik szumów - 3,5 dB
- filtr korelacyjny
- CFAR (Constant False Alarm Rate)
- względem linii kursu,
- względem północy,
- względem ruchu rzeczywistego,
- ze zmiennym środkiem,
- ze znacznikiem celu,
- zobrazowanie urządzeń odzewowych.
Samolotowe systemy rozpoznania morskiego MSC-400 i SRM-800

Samolotowy System Rozpoznania Morskiego MSC-400 na samolocie Bryza 1RM jest przeznaczony do patrolowania i kontroli powierzchni morza oraz transmisji danych o wykrytych obiektach do systemu dowodzenia Marynarki Wojennej RP. MW RP dysponowała w roku 2004 siedmioma takimi systemami dostarczonymi przez PIT. W skład systemu wchodzą:
- radar pasma X ARS-400 ze stanowiskiem operatora,
- samolotowy podsystem dowodzenia i kontroli LS-10 z dwoma stanowiskami operatora i urządzeniami radiokomunikacyjnymi wyposażonymi w systemy kryptograficzne.
System MSC-400 otrzymuje z systemu nawigacyjnego samolotu dane o pozycji, prędkości i przechyłach samolotu. Radar ARS-400 wykrywa i śledzi do 100 obiektów. Może być wykorzystywany również do przeszukiwania powierzchni morza w akcjach ratowniczych, ochrony strefy ekonomicznej kraju, wykrywania zanieczyszczeń środowiska morskiego, wykrywania i ostrzegania przed zjawiskami meteorologicznymi, a także do kontroli pokrywy lodowej morza i zatok.
System uzyskał trzykrotnie wysoką ocenę na manewrach NATO (1999, 2001, 2003).
Jako rozwinięcie istniejącego systemu Przemysłowy Instytut Telekomunikacji opracował Samolotowy System Rozpoznania Morskiego SRM-800 na samolocie Bryza 1 RM/BIS. W skład nowego, systemu wchodzą:
- wielofuncyjny radar pasma X ARS-800 (funkcje: patrolowa, SAR, ISAR, DBS, MTD) z interrogatorem IFF,
- samolotowy system dowodzenia i kontroli LS-10M,
- podsystemy wykrywania okrętów podwodnych (hydroakustyczny - HYD-10, magnetometryczny - MAG-10),
- system rozpoznania radiolokacyjnego ESM-10.
Prace nad urządzeniami prowadzone były wspólnie z producentem samolotu Bryza 1 RM i Bryza 1 RM/BIS, Polskimi Zakładami Lotniczymi PZL Mielec.
Radar morskiego samolotu patrolowego ARS-880

Jest najnowszą konstrukcją, przeznaczoną do obserwacji powierzchni morza, przeprowadzania misji poszukiwawczych i ratowniczych/ochrony oraz operacji przeciw okrętom. Informacja radiolokacyjna (do 200 obiektów wykrywanych) jest zobrazowana w wielu trybach prostych lub złożonych. Radar może pracować samodzielnie lub we współpracy ze specjalizowanym systemem transmisji danych.
Radar ARS-880 może być wykorzystywany w misjach obejmujących następujące operacje:
- akcje poszukiwawcze i ratownictwo morskie,
- akcje rozpoznawcze i patrolowe,
- ochrona obszaru celnego i strefy ekonomicznej,
- ochrona łowisk,
- kontrola nielegalnej imigracji i zagrożeń terrorystycznych,
- operacje przeciwko jednostkom pływającym,
- wspomaganie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych,
- wykrywanie zanieczyszczeń i plam ropy naftowej na powierzchni morza.
Zobrazowanie na monitorze kolorowym TFT podaje:
- kurs obiektu,
- odległość obiektu od samolotu,
- namiar na obiekt względem osi samolotu, północy, ruchu rzeczywistego,
- namiary pomiędzy obiektami (względem północy),
- prędkość względem lądu,
- pozycję geograficzną.
Zobrazowanie odbywa się w trybie analogowym (wykryte obiekty i linia brzegowa) i syntetycznym (trasy, mapy, znaczniki kursu), wyświetlane łącznie lub oddzielnie.
Pracę operatora ułatwiają funkcje znacznika obiektu zmiennego w zależności od rozpoznania, klasyfikacji obiektu oraz funkcje decentralizacji środka zobrazowania, zmiany skali wybranego obszaru (ZOOM), zobrazowania względem kursu, ruchu rzeczywistego, północy.
Radar otrzymuje z pokładowego systemu nawigacyjnego dane lotu takie jak pozycja geograficzna samolotu, wektor jego prędkości, wysokość lotu, kurs, przechylenie i pochylenie samolotu.
Radar pracuje samodzielnie lub wspólnie z dedykowanym systemem łączności zapewniającym przesyłanie danych śledzonych obiektów do naziemnych lub okrętowych stanowisk dowodzenia.
Zasięg | 10, 20, 40, 80, 160, 220 km 3, 6, 12, 24, 48, 96, 120 NM |
Liczba wykrywanych celów z jednoczesnym śledzeniem | 200 |
Częstotliwość nadajnika | pasmo X |
Moc średnia nadajnika | 160 W |
Współczynnik szumów odbiornika | 2,5 dB |
Szerokość impulsu (po kompresji) | 0,2 µs, 0,1 µs |
Zysk anteny | 32 dB |
Szerokość wiązki antenowej | 2° AZ, 9° EL |
kąt skanowania | 360° |
Prędkość obrotowa anteny | 3/7,5/15/30 RPM (obrotów na minutę) |
Zakres stabilizacji wiązki antenowej | ±20° |
Dane wyjściowe | Ethernet, RS-232, RS-422, ARINC-429, MIL 1553, format użytkownika |
BITE | Tak |
Zasilanie | 3 x 115 V, 400 Hz, +27 V |
Współpraca z inerrogatorem systemu IFF | Tak |
Rodzaj obiektu | Powierzchnia skuteczna | Stan morza | Zasięg wykrywania |
---|---|---|---|
ponton | 1 m² | 3 | 10 km |
mała łódź | 5 m² | 3 | 35 km |
trawler | 150 m² | 5 | > 80 km |
okręt | 500 m² | 4 | > 100 km |